Alle fietsen gratis bezorgd
8 winkels
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug Type e-bike > Alle elektrische fietsen Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische mountainbikes Elektrische plooifietsen Speed pedelecs Motorpositie E-bikes met voorwielmotor E-bikes met middenmotor E-bikes met achterwielmotor Merken motoren Bosch Shimano Steps Overig E-bikes tot €999 euro Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: elektrische fietsen Stokvis E-city Elegance Vogue Basic N3 Popal E-volution 1.0
Terug Type sportieve fietsen > Alle sportieve fietsen Elektrische mountainbikes Mountainbikes Koersfietsen Hybride fietsen Fixed Bikes Transportfietsen Kinderfietsen Aantal versnellingen 0 t/m 3 versnellingen 3 t/m 8 versnellingen 9 t/m 27 versnellingen > 27 versnellingen Overig Nieuw Opruiming Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: sportieve fietsen Ideal Zigzag 27.5'' Trekking 24V Deore Ideal Megisto Street Lady
Terug Type stadsfietsen > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Sportieve stadsfietsen Transportfietsen Moederfietsen Kinderfietsen Omafietsen Opafietsen Plooifietsen Overig Nieuw Opruiming Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: stadsfietsen Avant Cargo Stokvis Atlanta City Esprit Highlander 6V
Terug Uitrusting Bidons / Houders Binnenbanden Fietstassen Fietsmanden / Kratten Fietszadels Fietsstandaards Fietspedalen Veiligheid Fietshelmen Fietssloten Fietsverlichting Kinderen Fietsstoeltjes Kinderfiets Onderdelen Overig Fietscomputers Fietsgereedschap Fietsonderhoud Fietspompen Spatborden Voordragers
Terug Nederland Matrabike Outletstore Matrabike Apeldoorn Matrabike De Bilt Matrabike Hoofddorp Matrabike Rotterdam Matrabike Rijswijk Matrabike Ebike Testcenter Waalwijk België Matrabike Reet (BE) Matrabike Sint Martens Latem (BE)
Terug Snelle hulp Framemaat berekenen Order status Reparatie status Veel gestelde vragen Bestelling Bestelprocedure Betaal opties Bezorging Retour procedure Matrabike Vacatures Over ons Contact Blog Overig Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Montage handleiding
Het leek wel een 1 april-grap, snelheidsbeperking voor fietsers

Het leek wel een 1 april-grap, snelheidsbeperking voor fietsers   

Het leek wel een 1 april-grap: het nieuws dat fietsers vanaf afgelopen maandag op de Belgische 'landbouwwegen en kleinere paden' nog slechts 30 km/u mogen rijden.
"Waar kunnen we straks heen met onze fiets?", vroeg de Wielerbond Vlaanderen zich af. Ook op de sociale media brak een brandje uit: Sven Nys (bekend Belgisch wielrenner, veldrijder en mountainbiker) liet via Twitter weten dat hij de regel vrolijk aan zijn laars zou lappen.

Deze wegen, die worden aangeduid met een F99-bord, zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen, en er gold tot nu toe geen snelheidsbeperking. „Maar een F99-bord ben ik op mijn fiets nog maar zelden tegengekomen”: zei econoom en wielertoerist Geert Noels vorige week in Reyers Laat. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits, die met hem in debat ging, voegde daaraan toe dat het bord in Vlaanderen maar op zo'n 20 tot 30 plaatsen voorkomt.

Dat plaatst de paniek onder wielrenners al meteen in een ander perspectief, en ook deze bedenking: hoe zal de politie 'hardrijders' flitsen? Niet, aldus Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de Vaste Commissie Lokale Politie vandaag in Het Nieuwsblad. "Het is net in het voordeel van fietsers dat er nu een snelheidsbeperking heerst", zegt hij. "Dat wil niet zeggen dat we er ook de snelheid van wielertoeristen zullen controleren. Want dat kan simpelweg niet: we kunnen fietsers niet flitsen."

Ook kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die het wetsvoorstel indiende, zegt dat hij dat deed in het belang van de fietser. Volgens hem zat er een 'hiaat' in de verkeerswetgeving en de wegcode: de landelijke wegen en paden waar de snelheidsbeperking zal gelden worden vooral gebruikt door fietsers, voetgangers en ander traag verkeer, maar omdat er geen snelheidsbeperking was, mocht de occasionele gemotoriseerde weggebruiker er nog 90 km/u rijden. "Daar zijn die wegen natuurlijk niet voor uitgerust, noch voor bedoeld", aldus Van den Bergh. En bovendien, voegt hij daaraan toe: "Geen enkele agent of beleidsmaker met gezond verstand zal optreden tegen fietsers die op kleine wegen sneller dan 30 km/u rijden."

Vanwaar dan alle heisa als de wet net in het voordeel van de wielertoerist moet werken? Het antwoord lijkt me eenvoudig: wielerrenners voelen zich steeds meer geviseerd. Dat maakt van de nieuwe wet die maandag van kracht ging, hoe goedbedoeld die misschien ook is, olie op het vuur. Elke wielrenner zal het met mij eens zijn dat de vijandigheid van vooral autobestuurders tegenover 'ons' is toegenomen. Dat is trouwens geen alleenstaand fenomeen, want verdraagzaamheid lijkt in onze samenleving meer uitzondering dan regel te worden.

Het meest jammerlijke aan deze wet is dus wellicht dat hij slecht gecommuniceerd werd, en op die manier extra brandstof geeft aan zij die op basis van het gedrag van enkelingen alle wielertoeristen over dezelfde kam scheren. Natuurlijk moeten wielertoeristen de wegcode respecteren en zich hoffelijk gedragen, maar dat doen de meesten ook. Van de vele auto's die mij op landwegen aan een rotvaart van soms 70 km/u voorbijsnellen kan dat helaas niet hetzelfde gezegd worden.

(Bron: ”De Morgen” van 25-03-2014)

Klantenservice 03-8880990 Ma t/m Vr 8:30 - 20:00, Za 10:00-16:00 klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012