Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en Belgie
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug Type e-bike > Alle elektrische fietsen Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische mountainbikes Elektrische transportfietsen Elektrische plooifietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen Elektrische driewielers Motorpositie E-bikes met voorwielmotor E-bikes met middenmotor E-bikes met achterwielmotor Overig E-bikes tot €999 euro Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: elektrische fietsen Fongers Supreme Disc Fongers Basic Plus N3 Fongers Nuevo Motinova Merken motoren Bafang MXUS AKM
Terug Type sportieve fietsen > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Koersfietsen Gravelbikes Hybride fietsen Kindermountainbikes Aantal versnellingen 4 t/m 8 versnellingen 9 t/m 27 versnellingen Overig Nieuw Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: sportieve fietsen Romet Rambler Dirt 24 inch Romet Gazela 4
Terug Type stadsfietsen > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Sportieve stadsfietsen Plooifietsen Transportfietsen Omafietsen Opafietsen Kinderfietsen Top 3: stadsfietsen Romet Pop art Lux N7 Romet Symfonia Romet Wagant 1 Overig Keuzehulp Nieuw Waarom Matrabike?
Terug Uitrusting Bidons / Houders Binnenbanden Fietstassen Fietsmanden / Kratten Fietszadels Fietsstandaards Fietspedalen Veiligheid Fietshelmen Fietssloten Fietsverlichting Kinderen Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Kinderfiets Onderdelen Overig Fietscomputers Fietsgereedschap Fietsonderhoud Fietspompen Spatborden Voordragers E-bike onderdelen E-bike Accu E-bike Display E-bike Motor
Terug Nederland Matrabike Testcenter Waalwijk België Matrabike Reet (BE) Matrabike Sint Martens Latem (BE)
Terug Snelle hulp Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Bestelling Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Retourprocedure Matrabike Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki Overig Callant fietsverzekering Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Gebruiksaanwijzing E-bike
Lijstje: de vijf minst succesvolle fietsen

Lijstje: de vijf minst succesvolle fietsen   

De eerste fiets werd door de Engelsman John Kemp Starley ontworpen in 1885. Het eerste model voorzien van twee gelijke wielen, een ruitvormig frame en een ketting voor de aandrijving. Sindsdien is er aan de vorm van de fiets nauwelijks meer gesleuteld. Er is meerdere keren geprobeerd om de fiets te laten evolueren. Soms met succes, soms gedoemd om te mislukken. Hier een lijstje met de vijf minst succesvolle fietsen van de afgelopen eeuw. 

1. Militaire vouwfiets

De vouwfiets is niet iets van de laatste jaren. Integendeel. In 1909 bouwde het Nederlandse Fongers dit militaire gevaarte, dat bedoeld was voor het leger. Vanwege de kleine wielen, wat niet echt handig in het terrein waar het leger zich vaak bevind, werd het nooit een succes. De vouwconstructie was wel een succes en werd in de jaren erna nog vaak gebruikt.

2. Een fiets in de vorm van een Zeppelin 

Deze Vélo Torpille, ofwel torpedofiets, van de Franse uitvinder Étienne Bunau-Varilla had een Zeppelin-achtige vorm voor een optimale aerodynamica. Het was de eerste fiets waarbij echt naar de aerodynamica werd gekeken. Met deze constructie wist fietsracer Marcel Berthet in 1913 een nieuw record te zetten op het 5 kilometer lange Paris’s Vel’ d’Hiv, waar hij een gemiddelde snelheid van 53 kilometer per uur noteerde. De fiets werd nooit door de 'gewone mens' gebruikt, daarvoor was hij te onhandig. 

3. Fiets in een polyester behuizing

De Elswick-Hopper Scoo-ped was een fiets omwikkeld in een polyester behuizing, die wat weg had van een Italiaanse jaren vijftig scooter. Ontwerper Maurice Moss probeerde de tweewieler te verkopen als een fiets voor mensen die niet vies willen worden. Maar het was helaas geen succes, door het lak aan animo werden er niet meer dan vijftig van gemaakt.

4. De Volvo Itera

In 1980 had Volvo het plan op om een kunststof fiets, de Itera, op de markt te brengen. De Zweden zagen er wel wat in, een frame van kunststof en lichtgewicht wielen van polyamide. Op papier was het een perfect model: onderhoudsvrij, licht en nog goedkoop ook. Toch kon plastic het stalen frame niet vervangen. De fiets zwabberde te veel, waardoor hij bij lage temperaturen zelfs kon breken. Om die reden werd de Itera in Denemarken zelfs verboden. Nee, een verkoopsucces is het nooit geworden, maar wie goed zoekt kan ze af en toe nog op een rommelmarkt of tweedehands-website tegenkomen. 

5. Acrow met voorwielaandrijving

Het Australische Acrow bedacht een fiets waarbij de transmissie en trappers in het voorwiel is opgenomen, terwijl je de achterkant kon omwisselen voor bijvoorbeeld een boodschappenvariant met twee wielen. Ook het zadel was opmerkelijk te noemen, dat maar één positie kende. Het was echter geen succes, het bleef bij honderd prototypes.

 

 

Klantervaringen

Klantenservice 03-8880990 Ma t/m Vr 9:00 - 18:00, Za 10:00-17:00 klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012