Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en Belgie
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug Type e-bike > Alle elektrische fietsen Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische mountainbikes Elektrische transportfietsen Elektrische plooifietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen Elektrische driewielers Motorpositie E-bikes met voorwielmotor E-bikes met middenmotor E-bikes met achterwielmotor Overig E-bikes tot €999 euro Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: elektrische fietsen Fongers Supreme Disc Fongers Basic Plus N3 Fongers Nuevo Motinova Merken motoren Bafang MXUS AKM
Terug Type sportieve fietsen > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Koersfietsen Gravelbikes Hybride fietsen Kindermountainbikes Aantal versnellingen 4 t/m 8 versnellingen 9 t/m 27 versnellingen Overig Nieuw Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: sportieve fietsen Romet Rambler Dirt 24 inch Romet Gazela 4
Terug Type stadsfietsen > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Sportieve stadsfietsen Plooifietsen Transportfietsen Omafietsen Opafietsen Kinderfietsen Top 3: stadsfietsen Romet Pop art Lux N7 Romet Symfonia Romet Wagant 1 Overig Keuzehulp Nieuw Waarom Matrabike?
Terug Uitrusting Bidons / Houders Binnenbanden Fietstassen Fietsmanden / Kratten Fietszadels Fietsstandaards Fietspedalen Veiligheid Fietshelmen Fietssloten Fietsverlichting Kinderen Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Kinderfiets Onderdelen Fongers accessoires Fongers boek Overig Fietscomputers Fietsgereedschap Fietsonderhoud Fietspompen Spatborden Voordragers E-bike onderdelen E-bike Accu E-bike Display E-bike Motor
Terug Nederland Matrabike Testcenter Waalwijk België Matrabike Reet (BE) Matrabike Sint Martens Latem (BE)
Terug Snelle hulp Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Bestelling Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Retourprocedure Matrabike Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki Overig Callant fietsverzekering Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Gebruiksaanwijzing E-bike
Snelheidsbeperking voor fietsers

Snelheidsbeperking voor fietsers   

Snelheids limit voor fietsers?

Het leek wel een 1 april-grap: het nieuws dat fietsers vanaf afgelopen maandag op de Belgische 'landbouwwegen en kleinere paden' nog slechts 30 km/u mogen rijden.
"Waar kunnen we straks heen met onze fiets?", vroeg de Wielerbond Vlaanderen zich af. Ook op de sociale media brak een brandje uit: Sven Nys (bekend Belgisch wielrenner, veldrijder en mountainbiker) liet via Twitter weten dat hij de regel vrolijk aan zijn laars zou lappen.

Deze wegen, die worden aangeduid met een F99-bord, zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen, en er gold tot nu toe geen snelheidsbeperking. „Maar een F99-bord ben ik op mijn fiets nog maar zelden tegengekomen”: zei econoom en wielertoerist Geert Noels vorige week in Reyers Laat. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits, die met hem in debat ging, voegde daaraan toe dat het bord in Vlaanderen maar op zo'n 20 tot 30 plaatsen voorkomt.

Dat plaatst de paniek onder wielrenners al meteen in een ander perspectief, en ook deze bedenking: hoe zal de politie 'hardrijders' flitsen? Niet, aldus Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de Vaste Commissie Lokale Politie vandaag in Het Nieuwsblad. "Het is net in het voordeel van fietsers dat er nu een snelheidsbeperking heerst", zegt hij. "Dat wil niet zeggen dat we er ook de snelheid van wielertoeristen zullen controleren. Want dat kan simpelweg niet: we kunnen fietsers niet flitsen."

Ook kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die het wetsvoorstel indiende, zegt dat hij dat deed in het belang van de fietser. Volgens hem zat er een 'hiaat' in de verkeerswetgeving en de wegcode: de landelijke wegen en paden waar de snelheidsbeperking zal gelden worden vooral gebruikt door fietsers, voetgangers en ander traag verkeer, maar omdat er geen snelheidsbeperking was, mocht de occasionele gemotoriseerde weggebruiker er nog 90 km/u rijden. "Daar zijn die wegen natuurlijk niet voor uitgerust, noch voor bedoeld", aldus Van den Bergh. En bovendien, voegt hij daaraan toe: "Geen enkele agent of beleidsmaker met gezond verstand zal optreden tegen fietsers die op kleine wegen sneller dan 30 km/u rijden."

Vanwaar dan alle heisa als de wet net in het voordeel van de wielertoerist moet werken? Het antwoord lijkt me eenvoudig: wielerrenners voelen zich steeds meer geviseerd. Dat maakt van de nieuwe wet die maandag van kracht ging, hoe goedbedoeld die misschien ook is, olie op het vuur. Elke wielrenner zal het met mij eens zijn dat de vijandigheid van vooral autobestuurders tegenover 'ons' is toegenomen. Dat is trouwens geen alleenstaand fenomeen, want verdraagzaamheid lijkt in onze samenleving meer uitzondering dan regel te worden.

Het meest jammerlijke aan deze wet is dus wellicht dat hij slecht gecommuniceerd werd, en op die manier extra brandstof geeft aan zij die op basis van het gedrag van enkelingen alle wielertoeristen over dezelfde kam scheren. Natuurlijk moeten wielertoeristen de wegcode respecteren en zich hoffelijk gedragen, maar dat doen de meesten ook. Van de vele auto's die mij op landwegen aan een rotvaart van soms 70 km/u voorbijsnellen kan dat helaas niet hetzelfde gezegd worden.

(Bron: ”De Morgen” van 25-03-2014)

Klantervaringen

Klantenservice 03-8880990 Ma t/m Vr 9:00-17:00, Za 10:00-16:00 klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012