Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en Belgie
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug Type e-bike > Alle elektrische fietsen Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische mountainbikes Elektrische transportfietsen Elektrische plooifietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen Elektrische driewielers Motorpositie E-bikes met voorwielmotor E-bikes met middenmotor E-bikes met achterwielmotor Overig E-bikes tot €999 euro Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: elektrische fietsen Fongers Supreme Disc Fongers Basic Plus N3 Fongers Nuevo Motinova Merken motoren Bafang MXUS AKM
Terug Type sportieve fietsen > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Koersfietsen Gravelbikes Hybride fietsen Kindermountainbikes Aantal versnellingen 4 t/m 8 versnellingen 9 t/m 27 versnellingen Overig Nieuw Keuzehulp Waarom Matrabike? Top 3: sportieve fietsen Romet Rambler Dirt 24 inch Romet Gazela 4
Terug Type stadsfietsen > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Sportieve stadsfietsen Plooifietsen Transportfietsen Omafietsen Opafietsen Kinderfietsen Top 3: stadsfietsen Romet Pop art Lux N7 Romet Symfonia Romet Wagant 1 Overig Keuzehulp Nieuw Waarom Matrabike?
Terug Uitrusting Bidons / Houders Binnenbanden Fietstassen Fietsmanden / Kratten Fietszadels Fietsstandaards Fietspedalen Veiligheid Fietshelmen Fietssloten Fietsverlichting Kinderen Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Kinderfiets Onderdelen Overig Fietscomputers Fietsgereedschap Fietsonderhoud Fietspompen Spatborden Voordragers E-bike onderdelen E-bike Accu E-bike Display E-bike Motor
Terug Nederland Matrabike Testcenter Waalwijk België Matrabike Reet (BE) Matrabike Sint Martens Latem (BE)
Terug Snelle hulp Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Bestelling Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Retourprocedure Matrabike Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki Overig Callant fietsverzekering Fietsplan Garantie Klacht aanmelden Gebruiksaanwijzing E-bike
Studenten moeten vaker fiets pakken in plaats van trein

Studenten moeten vaker fiets pakken in plaats van trein   

Studenten zouden minder met de trein en bus naar de universiteit of hogeschool moeten gaan, maar met de fiets of e-­bike. De roosters zouden zo aangepast moeten worden dat de colleges pas na de spits beginnen. Met die maatregelen zou het kabinet op termijn tot 205 miljoen euro per jaar besparen. Dat geld wordt weer geïnvesteerd in het hoger onderwijs. Dat concludeert de commissie die onderzoek deed naar onderwijs en openbaar vervoer vandaag in haar eindrapport. Treinen en bussen zitten vaak overvol omdat studenten in de spits naar hun colleges gaan terwijl forensen dan ook naar hun werk reizen.

In de wet die regelt dat studenten in plaats van een studiebeurs een lening afsluiten, zou gratis reizen voor studenten worden afgeschaft. Onder druk van GroenLinks is die kaart gebleven, maar dat kost de schatkist ruim 800 miljoen euro per jaar. Dat wordt alleen nog maar duurder als in 2017 ook mbo-studenten onder de 18 jaar gratis met het ov mogen. De commissie onderzocht in opdracht van het kabinet hoe dat goedkoper kan.

Roosterwijziging

Zij concludeert dat een kleine aanpassing in het rooster van een half uur al een groot verschil kan maken. Studenten hoeven dan bijvoorbeeld niet in de dure en drukke spits te reizen. Ook adviseert de commissie ook aan het einde van de middag lessen in te plannen. De helft van de klaslokalen en collegezalen staat bij 48 procent van de universiteiten en hbo's na drie uur 's middags leeg, zo blijkt.

Volgens de commissievoorzitter, de Rotterdamse VVD'er en econoom Jeannette Baljeu, vraagt het probleem om een regionale aanpak. 'De problemen in Groningen zijn anders dan die in Amsterdam.' Zo wordt tussen Barneveld en Arnhem gekeken welke afstand studenten met een e-bike acceptabel vinden. 

Amsterdam

In Amsterdam zijn de grootste problemen op de Zuidas, waar veel grote bedrijven én de Vrije Universiteit Amsterdam zijn gevestigd. 'Werknemers worden daar gestimuleerd om in het openbaar vervoer te stappen, maar studenten doen dat ook,' zegt Baljeu. 'Oók de studenten die relatief dichtbij wonen. Zij denken dan: ik heb die kaart toch. Maar uit het oogpunt van gezondheid en duurzaamheid zouden zij moeten zeggen: we pakken de fiets. Ik denk dat studenten gevoelig zijn voor dat argument.'

Baljeu benadrukt dat de maatregelen alleen slagen als iedereen meewerkt. 'Het is heus niet zo dat alle docenten nu tot laat in de middag of avond les hoeven te geven. Maar een kleine verschuiving kan al helpen.' Zij wijst erop dat onlinecolleges ook kunnen helpen bij het ontmoedigen van reizen in de spits. Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) komt voor de zomer met een kabinetsreactie. In 2025 moeten de maatregelen tussen de 169 en 205 miljoen euro per jaar besparen.

Klantervaringen

Klantenservice 03-8880990 Ma t/m Vr 9:00 - 18:00, Za 10:00-17:00 klantenservice@matrabike.nl
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012