Alle fietsen gratis bezorgd
Winkels in Nederland en Belgie
Klanten geven ons een 8
0
Elektrische Fietsen Sportieve fietsen Stadsfietsen Accessoires Winkels Service
Terug Fongers E-bikes Elektrische damesfietsen Elektrische herenfietsen Elektrische moederfietsen Elektrische mountainbikes Elektrische transportfietsen Elektrische plooifietsen Elektrische fatbikes Elektrische bakfietsen Ananda
Terug > Alle sportieve fietsen Mountainbikes Racefietsen Gravelbikes Kindermountainbikes 4 t/m 8 versnellingen
Terug > Alle stadsfietsen Damesfietsen Herenfietsen Transportfietsen Kinderfietsen Fongers Romet Stokvis
Terug Fietstassen Fietsmanden/kratten Fietsstoeltjes / Kinderzitjes Smartphonehouders Kilometertellers Spatborden Bakfietskussens (Bak)fietshoezen Fietssloten Fietshelmen Fietsverlichting Fietsstandaarden Fietspedalen Fietszadels Voordragers Bar-ends Acculaders Displays Accu's Motoren Fongers boek
Terug Nederland Matrabike Waalwijk Hoofdkantoor en Experience center België Matrabike Reet Matrabike Sint Martens Latem
Terug Framemaat berekenen Veelgestelde vragen Reparatiestatus Bestelprocedure Betaalmogelijkheden Bezorging Afmontage Retourprocedure Over ons Contact Cadeaubonnen Blog Fietsenwiki Callant fietsverzekering Fietsplan Garantie Gebruiksaanwijzing E-bike Klacht aanmelden
Veilig wielrennen

Veilig wielrennen   

Als de Tour de France weer begonnen is, stappen veel mensen weer op de racefiets. Maar doe dit niet zo maar. Ga niet onvoorbereid de deur uit want een ongelukje zit in een klein hoekje. 

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid gaat op korte termijn onderzoek doen naar het aantal ongevallen met letsel onder wielrenners en mountainbikers. Door verschillende opvallende incidenten in dit voorjaar en in het voorbije jaar bestaat het vermoeden dat er een toename plaatsvindt. Tot op heden is enkel het aantal ongelukken met fietsers in het algemeen in kaart gebracht.

Ongelukken

Alleen al in Zuidoost-Brabant waren in de eerste maanden van dit jaar zeker vier ongelukken met letsel waarbij een sportfietser betrokken was. Een 66-jarige man overleed onlangs zelfs aan de verwondingen die hij begin maart opliep bij een val.

Ondertussen laait de discussie over asociaal gedrag van sportfietsers weer op. Kampioen, het huisblad van de ANWB, kwam onlangs met de Grote Fiets Enquête onder 7.000 lezers. Ergernis nummer één: wielrenners zonder bel.

Veilig op de fiets

Als wielrenner kun je verschillende maatregelingen nemen om uw eigen veiligheid en dat van mede weggebruikers te waarborgen. Het weer van de afgelopen weken nodigt mensen massaal uit om de racefiets te pakken en erop uit te trekken. Wielrennen is namelijk een erg mooie sport om je weer zomerfit te trainen, te ontspannen of je conditie op peil te houden. Wielrennen is ook gemakkelijk; je hebt een fiets nodig, een bestemming of route en je kunt vertrekken. Toch is het goed dat wielrenners rekening houden met situaties die hen net even iets kwetsbaarder maken dan andere weggebruikers.

De snelheid van wielrenners wordt door andere verkeersdeelnemers vaak niet goed ingeschat. Een normale fietser fietst ongeveer 15 kilometer per uur. Wielrenners halen vaak het dubbele hiervan of meer. Dit levert nare en soms erg gevaarlijke situaties op. Om veilig te kunnen wielrennen hebben wij de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Draag altijd een helm. Als er wat gebeurd is je hoofd het kwetsbaarste deel van je lichaam.
  2. Houd je aan de verkeersregels. Je rijdt pas een wedstrijd als je rijdt op een afgesloten parcours met start en finish, onder leiding van juryleden. De drukte in het verkeer in Nederland laat het niet toe om een 'koers' te rijden tussen alle andere weggebruikers. Hetzelfde geldt voor het rijden in een waaier, ga hierbij nooit over je eigen weghelft. Natuurlijk kun je in een groep wel eens een sprintje trekken, maar schat goed in of dit niet leidt tot gevaarlijke situaties of ergernis van andere weggebruikers.
  3. Pas je rijgedrag aan op de situaties. Rij bijvoorbeeld geen 40 kilometer per uur in de buurt van een school die net uit is. Zoek daarom een rondje uit waar er niet al te veel verkeer is en dat je kent.
  4. Draag handschoenen. Over het algemeen vang je jezelf tijdens een val op met je handen. Handschoenen voorkomen dat je door een val je handen erg beschadigd.
  5. Let bij het rijden in een groep erop dat er ook nog iemand 'in je wiel' zit. Pas daarom op met slingeren en plotseling remmen. Een goed tip is dat als je achterom moet kijken, je degene die naast je fietst met je arm op dezelfde afstand houdt. Zo blijf je in je eigen baan. Daarnaast zijn de voorsten van de groep de 'ogen' van de hele club. Zij moeten situaties communiceren. Let er wel op dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de situaties in het verkeer. Blijf dus ook zelf alert!

 

Klantervaringen

Klantenservice 03-8880990 Ma t/m Vr 9:00-17:00, Za 10:00-16:00 service@matrabike.be
Zoeken

Vul een productnaam, merk of eigenschap in.

Winkelwagen

U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Kunnen wij u helpen?

0416-342012